Miskraam

Bloedverlies en buikpijn

In het begin van je zwangerschap kan je soms wat bloedverlies of buikpijn hebben, dit kan je onzeker maken. Gaat alles wel goed...?

Het lastige is, dat wij heel vroeg in de zwangerschap niet gemakkelijk kunnen vaststellen of bij een beetje bloedverlies en buikpijn er ook sprake is van een miskraam. Vaak is dit niet het geval, want bloedverlies kan ook ontstaan door de innesteling of een gescheurd bloedvaatje in de baarmoedermond. Ook buikpijn hoeft niet direct op een miskraam te wijzen. Al vrij vroeg in de zwangerschap kun je last hebben van groeipijn, juist omdat je kindje zich aan het ontwikkelen is.

Vaak is dan ook het advies om de symptomen aan te kijken en nog even af te wachten tot de eerste echo. Uiteraard mag je altijd contact met ons opnemen als je je zorgen maakt.

Bel ons absoluut:

• als het bloedverlies zo hevig is, dat je elk kwartier een nieuw maandverband moet gebruiken (gebruik geen tampons i.v.m. infectiegevaar)
  • als de pijn je te veel wordt
  • bij koorts > 38 graden
  • bij aanhoudende klachten
  • bij vragen en onzekerheid
  • bij wens voor begeleiding
Bel hiervoor naar ons spoednummer 06 - 52  66 00 22

Echo

Door middel van een echo kunnen we meer duidelijkheid geven. Heel vroeg in de zwangerschap (bij ongeveer 6 weken, dus 2-3 weken na de positieve test) kunnen we soms nog geen concrete uitspraken doen, omdat het kindje nog te klein is of omdat er nog geen hartactie zichtbaar is. Meestal wordt dan de echo na een tot twee weken weer herhaald om te kijken of het kindje is gegroeid. Vanaf een week of 7 (3 weken na de positieve test) is er vaak hartactie zichtbaar.
Is dit niet zo, dan is er meestal sprake van een miskraam. Ook in dit proces kunnen wij je als verloskundigen goed verder begeleiden.

Goed om te weten

Bij een miskraam verlies je een niet-levensvatbare vrucht. Vaak is er sprake van een aanlegstoornis die bij de bevruchting is ontstaan. Een miskraam is dus een natuurlijke reactie op een niet of niet goed ontwikkelend kindje. In de meeste gevallen is het pure pech en is het na 1 miskraam niet noodzakelijk om verder onderzoek te doen naar erfelijke afwijkingen. Ook is je kans op een miskraam bij een volgende zwangerschap niet groter. Heb je vaker een miskraam gehad, dan kun je eventueel aanvullend inderzoek laten doen om te kijken of er een reden is dat je wat meer risico hebt op een miskraam.

De kans op een miskraam vroeg in de zwangerschap is 10 op 100. Hebben jullie bij de echo rond 8-9 weken een kloppend hartje gezien, dan is die kans al veel kleiner en eindigt nog maar 2 tot 3 van de 100 zwangerschappen in een miskraam.

WONDERZ VERLOSKUNDIGEN

NEEM CONTACT OP MET ONS VOOR MEER INFORMATIE